Archiwum marzec 2015


mar 07 2015 Środki transportu drogowego
Komentarze: 0

1.Rola i znaczenie transportu w gospodarce narodowej

Transport będący integralną częścią gospodarki narodowej oraz światowej wymusza i przyśpiesza rozwój estej sieci połaczeń transportowych, środków transportu, infrastruktury budowlanej przy szlakach komunikacyjnych oraz budowę nowych zakładów przemysłowych i usługowych.

W związku z ciągłym rozszerzaniem się Unii Europejskiej oraz umiędzynaradawianiem różnych gałęzi handlu i przemysłu dla ułatwienia wprowadzane są różne standardy uniwersalne. O ile niektóre standardy światowe są stosowane dobrowolnie, standardy unijne stanowią wymóg. Standardy mogą dotyczyć różnych dziedzin i zagadnień. Standaryzacji dokonuje się zarówno w metodach produkcji, sposobach pakowania i magazynowania, sposobach transportowania oraz wielu innych. Standardy mogą dotyczyć wymiarów, wagi, warunków przechowywania, oraz różnego rodzaju surowców, z których produkowane są towary wszelakiego typu.

Do głównych biernych środków transportu należą:

1.Palety- podniesiona platforma, przeznaczona do przenoszenia i składowania towarów. Palety są zazwyczaj zrobione z drewna i mają standardowe wymiary: 1000mm X 1200mm (ISO) oraz 800mm X 1200mm (EUR). Palety EURO może produkować i naprawiać każda firma, która posiada licencję EPAL. Naprawianą paletę można poznać po charakterystycznym gwoździu naprawczym z symbolem EPAL. Każda paleta, która jest naprawiana przez firmę bez licencji, lub ma widoczne uszkodzenia, traktowana jest jako nie EURO - (jednorazowe, uszkodzone, inne). Palety wyprodukowane przez PKP Cargo są traktowane jako EURO, ale tylko egzemplarze wyprodukowane przed 1 maja 2004 r. Po tym czasie firma ta nie posiadała już licencji.

2. Kontenery– zazwyczaj metalowa skrzynia, o zunifikowanych wymiarach i konstrukcji, służąca do przewozu ładunków drobnicowych (zapakowanej zazwyczaj w opakowania kartonowe, paczki, skrzynie, worki, czasami dodatkowo umieszczonych na EPAL). W dzisiejszych czasach kontenery są najpopularniejszą jednostką ładunkową w transporcie morskim oraz lądowym. Wpływ na to ma łatwość przeładunku i transportu. Budowa kontenerów i ich standaryzacja daje wiele zalet. Po pierwsze możliwe jest wielokrotne wykorzystywanie jednego kontenera. Możliwy jest również bardzo łatwy załadunek i wyładunek kontenerów. Ich budowa pozwala na uniknięcie długich przerw w ich za- i wyładunku.  W końcu standaryzacja kontenerów umożliwia ich transport przy użyciu wielu rodzajów środków transportu bez konieczności przeładowywania ich ładunku. Te same kontenery mogą być transportowane drogą lądową, następnie przenoszone bezpośrednio na statek, a później ponownie przenoszone na środki transportu lądowego.